Wczesne wspomaganie rozwoju
Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju?
Jest to specjalistyczna i kompleksowa, indywidualna terapia w celu pobudzenia psychoruchowego rozwoju dziecka od chwili wykrycia – zdiagnozowania u niego niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
Gdzie szukać pomocy i kto może o nią wystąpić?
Dziecko kwalifikowane jest do takiej terapii na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, którą można uzyskać na wniosek rodziców przez właściwą dla miejsca zamieszkania Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. O taki dokument mogą się ubiegać rodzice bądź specjaliści – lekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, którzy zauważyli u dziecka jakieś trudności lub nieprawidłowości rozwojowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecko ma prawo do uzyskania odpowiedniego wsparcia w postaci do 8 godzin specjalistycznej terapii miesięcznie. Zajęcia terapeutyczne w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka mogą być kontynuowane aż do rozpoczęcia nauki w szkole szkolne, czyli do 7 r.ż. lub, gdy realizacja obowiązku szkolnego jest odroczona aż do 8 r. ż.
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze placówki realizującej zajęcia z wczesnego wspomagania?
Wybór placówki, realizującej zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju pozostaje w gestii rodziców, dlatego warto zwrócić uwagę na to, aby był to ośrodek posiadający
- Odpowiedni zespół specjalistów z doświadczeniem i kwalifikacjami do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
- Kolejną kwestią jest również to jaki wachlarz zajęć oferuje dana placówka, czy w ofercie znajduje się terapia indywidualna i grupowa pedagogiczna prowadzona przez pedagogów specjalnych, logopedyczna, psychologiczna, hipoterapia, dogoterapia i inne, które mogą znacząco przyspieszyć rozwój dziecka?
- Ważne jest, aby zajęcia odbywały się z zachowaniem stałości miejsca i czasu i czy ośrodek może zapewnić terapię również w godzinach popołudniowych co może ułatwić dostęp dla dzieci, których rodzice pracują i czy w razie indywidualnych potrzeb dziecka rodzice mogą mu towarzyszyć w trakcie zajęć?
- To, na co warto jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze placówki to kompleksowość usług oferowanych przez ośrodek, rozumianą, jako łatwy dostęp do właściwej opieki medycznej, tak, aby w przypadku zauważonej przez terapeutę potrzeby można było zaproponować rodzicom konsultacje u odpowiednich lekarzy specjalistów, doświadczonych psychologów i jeśli zaistnieje taka konieczność przeprowadzana jest pogłębiona diagnostyka i udzielana odpowiednia pomoc.
- Bardzo ważne jest również to, aby ośrodek wyposażony był w odpowiednie i przyjazne sale oraz bogatą bazę materiałów edukacyjnych, które powinny być wykorzystywane podczas zajęć z dziećmi w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Dzięki czemu praca terapeutyczna z maluchami polegać będzie na edukacji poprzez zabawę, co w przypadku dzieci jest niezmiernie ważne, ponieważ można w ten sposób osiągnąć bardzo dobre rezultaty.
Na czym polega indywidualne podejście do potrzeb dziecka?
W zespole wczesnego wspomagania rozwoju powinni znajdować się różnorodni specjaliści jak np.: oligofrenopedagog, logopeda, neurologopeda, psycholog, fizjoterapeuta, hipo i dogoterapeuta, którzy na podstawie testów, wywiadu z rodzicami oraz obserwacji opracowują i realizują dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka program terapeutyczny. Następnie na bieżąco podczas kolejnych spotkań udzielają konkretnych wskazówek dla rodziców do pracy w domu. Osoby prowadzące zajęcia powinny mieć odpowiednie przygotowanie merytoryczne, a także wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z wszelkimi nieprawidłowościami rozwojowymi między innymi takimi jak: mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, wady genetyczne, upośledzenie umysłowe i inne. Dlatego ważne jest aby terapeuci zajmujący się wczesnym wspomaganiem rozwoju mogli stale podnosić swoje kwalifikacje oraz pogłębiać wiedzę poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach i konferencjach.
Wieloletnia obserwacja dzieci objętych indywidualnym wsparciem pokazała, że regularna terapia u dzieci w wieku od 0 do 7-8 roku życia pozwala w znacznym stopniu wyeliminować ewentualne deficyty rozwojowe, a także przyspiesza nabywanie nowych umiejętności. Zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju finansowane są przez MEN dlatego warto skorzystać z takiej formy pomocy, która w znaczny sposób wyrównuje szanse dzieci chorych lub tych z trudnościami rozwojowymi na naukę w szkolnictwie masowym.
Małgorzata Feruś, Pedagog specjalny, logopeda
Stowarzyszenie Świętego Celestyna w Mikoszowie
Najnowsze komentarze